フランシスコ・タレガ:近代ギター音楽の父 /  Francisco Tárrega : Father of Modern Guitar

フランシスコ・タレガ:近代ギター音楽の父 /  Francisco Tárrega : Father of modern guitar music

 

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フランシスコ・タレガ:近代ギター音楽の父 /  Francisco Tárrega : Father of modern guitar music

 

 

クラシックギターの歴史に大きな影響を与えたスペインの作曲家・演奏家、フランシスコ・タレガ

 

 

タレガの生涯

 

 Francisco Tárrega(1852-1909)

 

 

  • 1852年、スペインの東部、地中海沿岸のカスティリョン・デ・ラ・プラーナ県にあるビリャ・レアールという町で生まれる。
  • 幼い頃に用水路に落ちて危うく失明しかける。
  • 父親は、盲目であっても生計を立てられるように、ピアノと音楽理論を学ばせる。
  • 彼の最初の音楽教師は、ユージニ・ルイスとマヌエル・ゴンザレスという二人の盲目の音楽家だった。
  • 10歳の頃から、カフェやレストランでギターを弾いて小遣いを稼ぐようになり、ギターに情熱を持つようになる。
  • 1869年、実業家アントニオ・カネサに見出され、彼の援助でマドリード音楽院に入学する。

 

 

 

 

マドリード音楽院でピアノと和声学を学び、優秀な成績を収めていましたが、ギターへの情熱、愛着は変わらず、教授たちにその腕前を披露しました。

 

当時は、まだマドリード音楽院にはギター科はありませんでした。

 

ギター科は20世紀に入ってから出来ました。

 

ギターをずっと放さないタレガ、教授達は、「そんなにギターが好きで一生懸命なら、弾いて見せてほしい」ということで、学内コンサートを主催しました。

 

そのタレガの演奏は大変素晴らしく、教授達の間で高い評判を得ました。

 

  • 同年、ギター製作の名匠アントニオ・デ・トーレスの工房を訪れ、彼の作った最高級のギターを手に入れる。

 

 

 

 

このトーレスのギターは音量が大きく、響きが美しいという特徴を持っていました。

 

天賦のギター才能で周囲を驚かせていた村人は、「彼によいギターを与えたい」と、タレガを連れトーレスの工房に行きました。

 

トーレスは、タレガにギターを手渡すが、試奏が始まるとすぐに「このギターはあなた向きではない」と言い、二階から最上級のギターを持ってきました。

 

  • 1874年、マドリード音楽院を卒業後、スペイン各地でギターの演奏会を開く。

 

ロマン派音楽とスペイン民族音楽の融合を目指し、自作のギター曲やピアノ曲の編曲を発表しました。

 

 

彼は6弦をDに、5弦をGに下げる調弦法を用いました。

 

これにより、ギターの低音部の響きを増すことができ、この調弦法に合わせた作品を多く作曲しています。

 

《アルハンブラの思い出 Recuerdos de la Alhambra》
《アラビア風奇想曲 Capricho Árabe》
《アストリアス Asturias》

などが有名。

 

 

 

  • 1880年、パリで開かれた国際博覧会に出展されたスペイン館でギターを演奏する。

フランス、世界の音楽家や評論家から高い評価を得ました。

 

  • 1887年、バルセロナに定住する。

アルベニスやグラナドスといったスペイン人作曲家と交流し、彼らの作品をギター用に編曲しました。

アルベニスの《アストゥリアス(伝説)》などが有名である。

 

  • 1902年、爪を伸ばしてギターを弾く演奏法を完全に廃し、指頭奏法に切り替える。

これは、ギターの音色をより柔らかく、自然にするための決断でした。

 

  • 1906年、血栓病で右半身が麻痺し、長い闘病生活に入る。

療養、治療中もギターの演奏や作曲を続ける。

 

  • 1909年、故郷のカステリオンに埋葬される。

 

 

 

タレガの功績と影響

 

 

彼は、右手の爪を伸ばして弾く方法を考案し、爪の長さや形を常に整えていました。

 

これにより、ギターの音量や音色を豊かにすることができました。

 

しかし、50歳の頃に自身の演奏メソッドを再考し、

 

さらに柔らかい音、自然な響きに重きを置いた指頭奏法に切り替えています。

 

その当時ギターは、単なる歌の伴奏楽器として扱われていました。

 

世の中ではピアノ、 バイオリンだ主流で、ギターはコンサートに適さない楽器と評され、酒場で歌う歌手の伴奏楽器としか見られていませんでした。

 

タレガは、20世紀のクラシックギターの基礎を確立、独奏楽器としての地位を高めるために、多くの努力をした人物です。

 

そして彼は、”近代ギター音楽の父”と呼ばれるにふさわしい功績を残しました。

 

 

  • ギターの奏法や指使いを改良し、より表現力豊かな演奏を可能にした。

 

  • ギターのためのオリジナルの作品や編曲を多数発表し、ギターのレパートリーを豊かにした。

 

  • ベートーヴェンやメンデルスゾーン、ショパンらのピアノ曲をギター用に編曲しました。

 

  • ロマン派音楽とスペイン民族音楽の要素を融合させ、ギターの特徴を生かした独自の音楽様式を確立した。

 

  • スペイン国内だけでなく、フランスやイタリアなどのヨーロッパ各地でギターの演奏会を開き、ギターの魅力を世界に広めた。

 

  • ギターの教育にも力を入れ、多くの優秀な後進者を生んだ。

 

 

 

アンドレス・セゴビアやミゲル・リョベートなど、後のギター界の巨匠たちがいます。

 

タレガの作品や演奏法は、その後のギター音楽に大きな影響を与えました。

 

特に、アンドレス・セゴビアは、タレガの作品を多く演奏し、世界中のコンサートホールで聴衆を魅了しました。

 

セゴビア(Andres Segovia)は、タレガの音楽を「古典ではソル、そしてその後のロマン派ではタレガ」と評し、ギターの歴史におけるタレガの重要性を認めていました。

 

 

 

タレガ、ギターとの日常

 

 

フランシスコ・タレガは、ギターの練習に非常に熱心で、寝る時間を惜しんで練習したと伝えられています。

 

眠気を取り払うために冷水を入れたタライの中に両足を入れながら練習を続けました。

 

深夜にギターを練習するときには、ブリッジ付近弦の下にハンカチをはさみ、音量を弱めながら練習にはげみました。

 

当時音楽家は、 自分の資金で時間とリスクを負いコンサートを主催していました。

 

音楽家をサポートする機関などは存在していませんでした。

 

練習熱心なタレガは、ギターの真の価値を表現できる重要なリサイタルではない限り、時間に制限のあるコンサートなどを開催しないことを決めていました。

 

彼は時間に限りのあるの演奏会に魅力を感じず、 彼の演奏をいつまででも聴きたい!という熱狂的な理解者を前にした演奏会を好み、 この様な人々を集めた身内の会を夜明け近くまで行っていました。

 

 

 

 

 

 

最後に:

 

 

フランシスコ・タレガは、ギターの歴史において、欠かすことのできない人物です。

 

ギターを独奏楽器として確立した先駆者の一人であり、クラシックギターの基礎を築きました。

 

彼の演奏会は熱狂的な支持を受け、その演奏技術と独創性は多くの後進に影響を与えました。

 

タレガの作品や演奏法は、今でも多くのギタリストに愛され、 演奏され続けています。

 

ギターの可能性を広げ、ギターの魅力を伝えることに一生を捧げた、真の現代ギターの巨匠です。

 

フランシスコ・タレガは、音楽史上不朽の名声を誇る偉大なる作曲、演奏家として、後世にその名を刻みました。

 

彼の音楽と人生は、永遠に私たちの心に響き続けるでしょう。

 

 

 

 

 

 

 

 

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In English

 

 

Francisco Tárrega : Father of modern guitar music

Francisco Tárrega, Spanish composer and performer who had a great influence on the history of the classical guitar.

 

Life of Francisco Tárrega

Francisco Tárrega (1852-1909)

* Born in 1852 in the town of Villarreal, in the province of Castillón de la Plana, on the Mediterranean coast of eastern Spain.

* Nearly lost his sight when he fell into an irrigation ditch as a child.

 His father forced him to study piano and music theory so that he could earn a living even though he was blind.

  His first music teachers were two blind musicians, Eugeni Ruiz and Manuel Gonzalez.

* From the age of 10, he began earning an allowance by playing guitar in cafes and restaurants, and developed a passion for the guitar.

* In 1869, he was discovered by businessman Antonio Canesa, who helped him to enroll at the Conservatory of Madrid.

He studied piano and harmony with distinction at the Conservatory of Madrid, but his passion and love for the guitar remained, and he demonstrated his skills to his professors.

At that time, the Conservatory of Madrid did not yet have a guitar department.

It was not until the beginning of the 20th century that a guitar department was established.

Tárrega never gave up playing the guitar, and his professors decided that if he loved the guitar so much and worked so hard on it, he should play for them, so they organized a concert on campus.

Tárrega’s performance was so wonderful that it earned him a high reputation among the professors.

* In the same year, he visited the workshop of Antonio de Torres, a master guitar maker, and acquired one of the finest guitars he had ever made.

These Torres guitars were characterized by their high volume and beautiful resonance.

The villagers, who were amazed by his natural guitar talent, took Tárrega to Torres’ workshop, saying that they wanted to give him a good guitar.

Torres handed Tárrega a guitar, but as soon as he began to try it out, he said, “This guitar is not for you,” and brought a top-of-the-line guitar from upstairs.

* In 1874, after graduating from the Conservatory of Madrid, Torres gave guitar concerts throughout Spain.

Aiming to fuse Romantic music with Spanish folk music, he published his own guitar pieces and arrangements of piano pieces.

He used a tuning technique that lowered the sixth string to D and the fifth string to G.

This allows for more resonance in the lower register of the guitar, and he composed many works in this tuning scheme.

Recuerdos de la Alhambra

Capricho Árabe, an Arabic Capriccio

Capricho Árabe, Asturias, etc.

Asturias,” etc. are well-known.

* In 1880, he played guitar in the Spanish Pavilion at the International Exposition in Paris.

He received high acclaim from musicians and critics in France and around the world.

* In 1887, he settled in Barcelona.

Interacted with Spanish composers such as Albéniz and Granados, and arranged their works for guitar.

His most famous works include “Asturias (Legend)” by Albéniz.

* In 1902, he completely abandoned the method of playing the guitar with fingernails extended and switched to finger-head technique.

This decision was made to make the tone of the guitar softer and more natural.

* In 1906, a thrombosis paralyzed the right side of his body, and he began a long illness.

During his convalescence and treatment, he continued to play the guitar and compose music.

* In 1909, he was buried in his hometown of Castellón.

 

 

Tárrega’s Achievements and Influence

He devised a method of playing with the nails of his right hand extended and constantly kept them in length and shape.

This allowed him to enrich the volume and tone of his guitar.

However, around the age of 50, he reconsidered his playing method and switched to a fingertip technique that emphasized a softer sound and more natural resonance.

At that time, the guitar was regarded as a mere accompaniment instrument for singing.

Pianos and violins were the mainstream, and the guitar was regarded as an unsuitable concert instrument, an accompaniment for barroom singers.

Talega did much to establish the foundation of the classical guitar in the 20th century and to elevate its status as a solo instrument.

He is rightly called the “father of modern guitar music.

* Improved guitar technique and fingering, enabling more expressive playing.

* He enriched the guitar repertoire with many original works and arrangements for the guitar.

* Arranged piano pieces by Beethoven, Mendelssohn, Chopin, and others for the guitar.

* Combined elements of Romantic music and Spanish folk music, and established a unique musical style that utilized the characteristics of the guitar.

* He gave guitar concerts not only in Spain but also in France, Italy, and other parts of Europe, spreading the guitar’s appeal throughout the world.

* He also devoted himself to guitar education and produced many excellent successors.

Andrés Segovia, Miguel Riobate, and other later masters of the guitar.

Tárrega’s works and playing style had a great influence on subsequent guitar music.

In particular, Andres Segovia played many of Tárrega’s works, captivating audiences in concert halls around the world.

Andres Segovia recognized Tárrega’s importance in the history of the guitar, describing Tárrega’s music as “Sol in the Classics and then Tárrega in the Romanticism.

 

 

Tárrega, Everyday Life with the Guitar

Francisco Tárrega was extremely dedicated to practicing the guitar, reportedly devoting every waking hour to it.

He practiced by placing both feet in a backet filled with cold water to get rid of drowsiness.

When practicing late at night, he would place a handkerchief under the strings near the bridge to reduce the volume of his playing.

In those days, musicians took the time and risk to organize concerts with their own funds.

There were no institutions to support musicians.

Tárrega, a dedicated practitioner, decided not to give time-limited concerts unless it was an important recital that would express the true value of the guitar.

He was not attracted to time-limited concerts, and he wanted to hear his playing for as long as he could! He would hold these gatherings until nearly dawn.

 

 

Finally:

Francisco Tárrega is an indispensable figure in the history of the guitar.

He was one of the pioneers who established the guitar as a solo instrument and laid the foundation for the classical guitar.

His concerts were enthusiastically received, and his playing technique and originality influenced many of his followers.

Tárrega’s works and playing style are still loved and played by many guitarists today.

He is a true master of the modern guitar who has dedicated his life to expanding the possibilities of the guitar and communicating its appeal.

Francisco Tárrega has left his mark on posterity as one of the greatest composers and performers of all time, with an enduring reputation in the history of music.

His music and life will forever resonate in our hearts.

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