Andrés Segovia / アンドレス・セゴビア(1893~1987): クラシックギターの巨匠

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Andrés Segovia / アンドレス・セゴビア(1893~1987): クラシックギターの巨匠

 

 

 

アンドレス・セゴビア / Andrés Segovia は、スペインのギタリストであり、「現代クラシック・ギター奏法の父」として知られています。

 

彼の卓越した演奏技巧と独特なタッチは、聴衆を驚嘆させ、ギターを大衆音楽の楽器からクラシック音楽の演奏にふさわしい楽器へと変えました

 

ギターを「小さなオーケストラ」と表現し、その音楽的な探究心と改革的なアプローチによって、クラシックギターの世界に不朽の足跡を残しました。

 

 

 

 

 

 

アンドレス・セゴビア年代順の解説:

 

 

 

  • 1912年

 

マドリッドで初リサイタル。

 

まだ無名の19歳青年セゴビアは、伝統的マドリッド派のギター製作を学びトーレススタイルを導入した製作家、マヌエ・ラミレス(Manuel Ramirez)の工房を訪ね、マドリードのコンサートためにギターを貸して欲しいとお願いします。

 

マヌエ・ラミレスは、1台のギターをセゴビアに渡しました。

 

彼は夢中でそのギターを引き続け、その演奏に感激したマヌエルは、工房の2階から彼の最高作である一台のギターを進呈し、セゴビアは、そのギターを後25年間世界各地のコンサートで使用します。

 

 

  • 1916年

 

バルセロナで初リサイタル。

 

 

  • 1919年

 

南米ツアーを成功させる。

 

 

  • 1924年

 

パリで初リサイタル。

 

ブラジルの作曲家、エイトール・ヴィラ=ロボス(Heitor Villa-Lobos 1887-1959)と知り合う。

 

 

  • 1928年

 

アメリカに演奏旅行。

 

このツアー中、ハウザーがギターを提供。(1933年までツアーで使用)。

 

エイトール・ヴィラ=ロボスが、ギターの為の『12の練習曲』をセゴビアに献呈。

 

 

  • 1935年

 

バッハのシャコンヌをギターに編曲しパリで初演。

 

 

  • 1937年〜1962年 

 

ヘルマン・ハウザーのギター(ミュンヘン)。

 

アンドレス・セゴビアのコンサートギターを、メトロポリタン美術館に収蔵。

 

 

  • 1944年

 

ニューヨークに移り住む。

 

 

  • 1945年

 

セゴビア編『ソルの20の練習曲』出版。

 

 

  • 1946年

 

ナイロン弦を初使用。

 

 

  • 1981年

 

スペイン王フアン・カルロスよりサロブレーニャ侯爵の位を授与。

 

 

  • 1987年6月2日

 

マドリッドにて心臓発作により死去、94歳であった。

 

毎日の日課である午前の練習を終え、午後のテレビ番組を視聴中に静かに息を引きとりました。

 

94歳で亡くなる直前まで、彼は年間50回以上のコンサートを行い、その遺産は今もなお多くのギタリストによって称賛されています。

 

 

  • 1947年から1977年までの三十年間で50以上のアルバムを発売。

 

 

 

初期のステージ:

 

 

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アンドレス・セゴビアは、1893年にスペインのハエン県リナーレスで生まれました。

 

グラナダで育ち、幼少期にはピアノやチェロを習いましたが、後に独学でギターを学びました。

 

フラメンコに触れつつも、フェルナンド・ソルやフランシスコ・タレガの作品に傾倒。

 

4歳の頃からギターに触れ、16歳で初めてスペイン国内で演奏会を行いました。

 

マドリッドでの演奏会では、フランシスコ・タレガによる編曲集と、自身の編曲によるバッハの作品を演奏しました。

 

フランシスコ・タレガによる編曲集や自身のバッハの作品の演奏で名声を得ましたが、家族からは妨害され、タレガの門人たちからは見下されることもありました。

 

 

 

技術の向上と楽器改良:

 

 

 

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ギターの弾き方を革新し、爪を使う弾き方によって音楽の遠達性を向上させ、大ホールでの演奏を可能にしました。

 

彼の演奏技巧は、タレガ派から踏襲した「指頭で弦を押す(アポヤンド)」と「爪のみを使う(アルアイレ)」を向上させ、色彩感を引き出しました。

 

一般的だったガット弦(羊の腸)から、 現在主流に使われているナイロン弦に変更しました。

 

彼は楽器製作者マヌエル・ラミレス、ヘルマン・ハウザー、ホセ・ラミレスと協力して、楽器の改良に取り組み、より大きな音量や自然な音質を実現しました。

 

その成果は、今日のクラシックギターのデザインに反映されています。

 

 

 

作曲家との交流:

 

 

セゴビアは多くの作曲家と親交を深め、彼らの作品をギター用に編曲したり、献呈された作品を演奏したり、復活上演させたりしました。

 

ヴィラ=ロボスやアルベール・ルーセル、マヌエル・ポンセ、カステルヌオーヴォ=テデスコ、アレクサンデル・タンスマンなどが彼に作品を献呈しました。

 

 

門人と音楽の遺産:

 

 

 セゴビアは多くの学生を指導し、彼の遺産は門人たちによって引き継がれ、ギターレパートリー、認識を広げるために尽力されています。

有名な門人にはアリリオ・ディアス、松田晃演、クリストファー・パークニング、ジョン・ウィリアムス、エリオット・フィスク、オスカー・ギリア、ステファノ・グロンドーナ、奏者のソンコ・マージュがいます。

 

 

最後の日々:

 

1987年6月2日、マドリッドで心臓発作により94歳で亡くなりました。

 

 

 

セゴビアの功績:

 

 

 

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ギターを「ちっちゃいオーケストラ」と表現し、1900年前半のギターブームをつくる。

 

ギターのコンサート楽器としての地位が復活し、セゴビアはその中心的存在となる。

 

タレガの高弟ミゲル・リョベートとエミリオ・プジョールの集まるサロンでタレガ奏法を学び、発展させました。

 

彼はタレガや自身の手による編曲により、バッハ、シューマン、シューベルト、ショパン、スカルラッティ、メンデルスゾーンの名曲を演奏会のプログラムに取り入れ、その演奏は大成功を収めました。

 

彼は生涯を通じて150以上のリュートやハープシコードのための作品をギター版に編曲しました。

 

セゴビアはその生涯を通じて、クラシックギター界に革新と才能をもたらし、彼の影響は今日まで続いています。

 

 

 

終わりに:

 

 

 

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彼の影響は現代のクラシックギター界に不可欠なものであり、彼の演奏スタイルや楽器設計は今日のクラシックギターの基盤となっています。

 

セゴビアの映像は多数残っています、ぜひ彼の功績を鑑賞してみて下さい。

 

 

 

 

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In English

 

 

 

Andrés Segovia (1893-1987): Master of Classical Guitar

Andrés Segovia was a Spanish guitarist known as the “father of modern classical guitar technique.

His virtuosity and unique touch astonished audiences and transformed the guitar from an instrument of popular music into one suitable for the performance of classical music.

Describing the guitar as a “little orchestra,” he left an enduring mark on the world of the classical guitar with his musical exploration and reformist approach.

 

 

 

Andres Segovia Chronological Description:.

1912,

First recital in Madrid.

As an unknown young man of 19, Segovia visits the workshop of Manuel Ramirez, a guitar maker who had studied the traditional Madrid school of guitar making and introduced the Torres style, and asks to borrow a guitar for a concert in Madrid.

Manuel Ramirez gave Segovia one of his guitars.

Manuel was so impressed with his performance that he presented him with one of his finest guitars from the second floor of his workshop, which Segovia would use for the next 25 years at concerts all over the world.

1916,

First recital in Barcelona.

1919,

Successful tour of South America.

1924,

First recital in Paris.

Makes the acquaintance of the Brazilian composer Heitor Villa-Lobos (1887-1959).

1928,

Travels to the United States.

During this tour, Hauser provided his guitar. (Used on tour until 1933).

Aitor Villa-Lobos dedicates “12 Exercises” for guitar to Segovia.

1935,

Bach’s Chaconne is arranged for guitar and premiered in Paris.

1937-1962

Guitar of Hermann Hauser (Munich).

Concert guitar by Andrés Segovia,

Collection of the Metropolitan Museum of Art.

1944,

Moved to New York City.

1945,

Segovia edits and publishes “Sol’s 20 Exercises”.

1946,

First use of nylon strings.

1981,

King Juan Carlos of Spain confers on him the title of Marquis of Salobreña.

June 2, 1987,

Died of a heart attack in Madrid at the age of 94.

He died peacefully while watching an afternoon TV program after finishing his daily morning practice.

Just before his death at age 94, he gave more than 50 concerts a year, and his legacy is still celebrated by many guitarists today.

In the three decades between 1947 and 1977, he released more than 50 albums.

 

 

 

Early Stages:.

Andrés Segovia was born in Linares, Jaen, Spain, in 1893.

 Raised in Granada, he took piano and cello lessons as a child, but later taught himself to play the guitar.

While being exposed to flamenco, he gravitated toward the works of Fernando Sor and Francisco Talega.

He was introduced to the guitar at the age of four and gave his first concert in Spain at the age of 16.

In Madrid, he performed a collection of arrangements by Francisco Talega and his own arrangements of Bach’s works.

 Although he gained fame for his performances of Francisco Talega’s arrangements and his own Bach works, he was sometimes sabotaged by his family and looked down upon by Talega’s students.

 

 

 

Technical Improvements and Instrumental Improvements:.

He revolutionized the way the guitar was played, using the fingernail method to improve the far-reaching nature of the music, allowing him to play in large halls.

His playing technique improved the “fingertip presses on the strings (apoyando)” and “fingernail only (aluaile)” techniques he had followed from the Talega school, and brought out a sense of color.

He changed from gut strings (sheep’s gut), which were common, to nylon strings, which are now used in the mainstream.

He worked with instrument makers Manuel Ramirez, Hermann Hauser, and José Ramirez to improve the instrument, achieving greater volume and more natural sound quality.

The results are reflected in the design of today’s classical guitars.

 

 

 

Interaction with Composers:.

Segovia became friends with many composers, arranging their works for the guitar, performing their dedications, and reviving their works.

Villa-Lobos, Albert Roussel, Manuel Ponce, Castelnuovo-Tedesco, Alexander Tanzmann, and others dedicated works to him.

 

 

 

A Legacy of Students and Music:.

 Segovia mentored many students, and his legacy is carried on by his students, who are dedicated to expanding the guitar repertoire and awareness.

Notable students include Alirio Diaz, Koen Matsuda, Christopher Parkening, John Williams, Elliot Fisk, Oscar Ghiglia, Stefano Grondona, and player Sonko Maje.

Last Days:.

He died of a heart attack in Madrid on June 2, 1987, at the age of 94.

 

 

 

Segovia’s Achievements:

Created the guitar boom of the early 1900s by describing the guitar as a “little orchestra.

The guitar’s status as a concert instrument is revived, and Segovia becomes a central figure in this revival.

He learned and developed the Talega technique in the salons where Talega’s highbrothers Miguel Riobate and Emilio Pujol gathered.

With arrangements by Talega and his own hand, he incorporated the masterpieces of Bach, Schumann, Schubert, Chopin, Scarlatti, and Mendelssohn into his concert programs, which were a great success.

Throughout his life, he arranged more than 150 works for lute and harpsichord into guitar versions.

Throughout his life, Segovia brought innovation and talent to the classical guitar world, and his influence continues to this day.

 

 

 

To Conclude:

His influence is vital to the modern classical guitar world, and his playing style and instrument design are the foundation of classical guitar today.

Many videos of Segovia remain, and we encourage you to appreciate his achievements.

 

 

 

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