フェルナンド・ソル / Fernando Sor(1778-1839): GUITARIST スペイン・バルセロナ

フェルナンド・ソル / Fernando Sor(1778-1839): GUITARIST スペイン・バルセロナ

 

 
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フェルナンド・ソル / Fernando Sor(1778-1839): スペイン・バルセロナ生まれの作曲家、ギター奏者

 

 

Fernando Sor(1778年2月13日-1839年7月10日)は、スペインのクラシックギタリストであり、後期クラシカル時代から初期ロマン派時代の作曲家です。

 

彼はソロクラシックギター音楽で最もよく知られていますが、19歳でオペラを作曲し、交響曲、ギターデュオ、バレエなどの作曲もしています。

 

ギター界のベートーベンと称されている彼は、ギターだけでなく歌もうまかったと言われています。•

 

Sorの作品はさまざまな国で出版されました。そのため、彼の名前は翻訳にばらつきが生じました。

 

これにはJoseph Fernando Macario Sors、Ferdinand Sor、Ferdinando Sor、そして最後の数年間はFerran Sorなどが含まれます。

 

 

 

 

 

 

初期のステージ:

 

 

彼はバルセロナで裕福な家族に生まれ、洗礼名はJosé Fernando Macario Sorsで、多くの手稿や印刷された音楽作品ではFernando SorまたはFerdinand Sorとして表記され、姓がSorsと表示される場合もあります。

 

彼は軍人の家系として生まれました。その伝統を継続し軍人になる予定でしたが、父親に連れられ鑑賞したイタリアのオペラによって音楽の世界に傾向していき、音楽に魅せられていきます。

 

F彼は幼少期から音楽に親しんでおり、父からギターを教わりました。

 

父親がオペラを好んでいたため、幼い頃からオペラのメロディを覚え、歌っていました。

 

また、楽譜の読み方がわからない時期には、自分で音符を考案して独自の音符を書いていたそうです。

 

 

 

F. Sorの生涯

 

 

モンセラート修道院とバルセロナで音楽を学びましたが、父の死後、経済的な理由で修行を断念しました。

 

スペインのいくつかの地域を巡りながら、マドリードの王室や上流階級の間で作曲家・ギタリストとして活躍しました。その時代は、ようやく6弦ギターという形が定着した時期でした。

 

彼の音楽家としての能力が認められ、ヨーロッパ中を演奏旅行して新たな名声を獲得しました。

 

1808年にスペイン軍が敗北した後、ホセ・ボナパルトの支配下でフランス政府の管理職に就きました。

 

そして、1813年のフランス人追放により多くの親フランスと見なされた芸術家や貴族が報復を恐れて祖国スペインを離れ、フランス・パリへ亡命しました。

 

この時期フランス・パリで、ギタリストで作曲家 ディオニシオ・アグアドなど、多くの音楽家と親交を結び、共同で音楽活動をします。

 

1815年にロンドンに渡り、そこで新たに成功を収めました。

 

35歳の時、1813年にスペインを離れた彼は、晩年にはスペインに再び入国したいと願っていましたが、その許可は受けられませんでした。

 

 

 

F. Sorの功績

 

 

当日、居酒屋などで演奏される楽器、管弦楽用の楽器に比べ地位が低いと考えられていたギターを、崇高な音楽を演奏できる楽器へと変えました。

 

彼は、クラシックギターのための教育的な音楽を書くことに力を入れました。

 

 

 

 

彼の作品はロマン派と見なされることが多く、彼は序奏部に短調を好んで用いたことで知られています。

 

彼の代表作には『モーツァルトの「魔笛」の主題による変奏曲 Variaciones sobre un tema de Mozart』『グラン・ソロ Gran solo』があります。彼の作風には、ハイドンやモーツァルトの大きな影響が見られます。

 

彼の『12の練習曲 Op. 6』、『24の進行的なレッスン Op. 31』、および『24の非常に簡単なエクササイズ Op. 35』などは200年以上にわたって広く演奏され、定期的に再版されています。

 

 

  • 指頭奏法を主張

 

 

 

F.Sor-guitarist classical guitar

 

 

 

Sorの時代は、現代のクラシックギターとは異なり、細身で小さなギターを使用し、爪を使わない「指頭奏法」を主張しました。

 

一方、同時代のアグアドは爪のみの奏法を提唱していました。

 

タルレガは生涯にわたって「指頭奏法」と「爪奏法」の間を行き来し、爪を伸ばしたり切ったりを繰り返しました。u

 

その当時ギターの弦はガット弦(羊の腸)が使われており、現在のギターの音質、タッチとはかなり違うものでした。

 

現在ではビニール弦が主流になっており、ほとんどのギタリストが爪を使う奏法を持ちいています。

 

 

 

晩年と死去

 

 

F.Sor-guitarist

 

 

35歳の時、1813年にスペインを離れた彼は、晩年にはスペインに再び入国したいと願っていましたが、その許可は受けられませんでした。

 

彼が最後に書いた大作は「悲歌風幻想曲」であり、これは彼のお弟子さんだった女性が亡くなったために書かれました。

 

1837年に最愛の娘を亡くしたことはソルを悲観させました。

 

1839年、ソルは舌癌によりパリで亡くなり、モンマルトル墓地に埋葬されました。

 

 

 

 

 

  • 最後に

 

フェルナンド・ソルは、ギターの音楽を高め、広めるために努力したギターの第1期黄金期に活躍した、過去200年で最もギターのための曲を作曲した一人です。

 

ギター音楽に、その名を刻んだもっとも重要な存在です。

 

フェルナンド・ソルは、その音楽的才能とギターの巧みな演奏で多くの人々に感銘を与えました。

 

彼の作品は今でもギタリストや音楽愛好者によって愛されています。

 

 

 

 

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In English

 

 

 

Fernando Sor (1778-1839): composer and guitarist born in Barcelona, Spain

 

Fernando Sor (February 13, 1778-July 10, 1839) was a Spanish classical guitarist and composer of the late Classical and early Romantic periods.

Although he is best known for his solo classical guitar music, he composed an opera at the age of 19 and also composed symphonies, guitar duos, and ballets.

He has been called the Beethoven of the guitar world, and it is said that he sang as well as he played the guitar.

Sor’s works were published in many different countries. As a result, his name has varied in translation.

These include Joseph Fernando Macario Sors, Ferdinand Sor, Ferdinando Sor, and in the last few years, Ferran Sor.

 

 

Early Stages:.

He was born in Barcelona to a wealthy family, and his baptismal name was José Fernando Macario Sors, which appears in many manuscripts and printed musical works as Fernando Sor or Ferdinand Sor, sometimes with the family name appearing as Sors.

He was born into a military family. Although he planned to continue that tradition and become a soldier, his father took him to see Italian opera, which led him into the world of music, and he became fascinated with it.

He was exposed to music from an early age, and his father taught him to play the guitar.

Because his father loved opera, he learned and sang opera melodies from an early age.

Also, when he did not know how to read music, he invented his own notes and wrote his own notes.

 

 

Sor’s Life

He studied music at the Monastery of Montserrat and in Barcelona, but gave up his training for financial reasons after the death of his father.

He toured several parts of Spain, working as a composer and guitarist among the royal family and upper class in Madrid. It was during this period that the form of the six-string guitar finally took hold.

His abilities as a musician were recognized, and he traveled throughout Europe performing and achieving new fame.

After the defeat of the Spanish army in 1808, he took an administrative position in the French government under the rule of Jose Bonaparte.

After the expulsion of the French in 1813, many artists and aristocrats who were considered pro-French left their native Spain, fearing reprisals, and went into exile in Paris, France.

During this period, he made friends and collaborated with many musicians in Paris, including the guitarist and composer Dionisio Aguado.

In 1815, he moved to London, where he found new success.

At the age of 35, in 1813, he left Spain, hoping to re-enter the country in his later years, but was never granted permission to do so.

 

 

F. Sor’s Achievements

He transformed the guitar from an instrument that was considered of low status compared to the orchestral instrument, an instrument played in taverns on the same day, into an instrument capable of playing sublime music.

He devoted himself to writing educational music for the classical guitar.

Musical Legacy:.

His works are often considered Romantic, and he is known for his preference for the minor key in his introductions.

His best known works include Variaciones sobre un tema de Mozart (Variations on a Theme from Mozart’s “The Magic Flute”) and Gran solo. His style is heavily influenced by Haydn and Mozart.

His “12 Exercises, Op. 6,” “24 Progressive Lessons, Op. 31,” and “24 Very Simple Exercises, Op. 35” have been widely performed and regularly reprinted for over 200 years.

Insisting on the fingerhead technique

Sor’s time differed from the modern classical guitar in that he used slender, small guitars and insisted on the “finger-head” technique, which does not use fingernails.

On the other hand, Aguado, a contemporary, advocated a fingernail-only technique.

Throughout his life, Tárrega moved back and forth between “fingertip technique” and “nail technique,” repeatedly stretching and cutting his fingernails.

At that time, guitar strings were made of gut (sheep’s gut), which was quite different from the sound quality and touch of today’s guitars.

Today, vinyl strings are the norm, and most guitarists use a fingernail technique.

 

 

Late Years and Death

At the age of 35, in 1813, he left Spain, hoping to re-enter the country in his later years, but was never granted permission to do so.

His last major work was the “Fantasy in the Style of a Dirge,” which was written after the death of a woman who had been his pupil.

The death of his beloved daughter in 1837 left Sol pessimistic.

In 1839, Sol died of tongue cancer in Paris and was buried in Montmartre cemetery.

Finally.

Fernando Sor was one of the most prolific composers of music for guitar in the past 200 years, active in the first golden age of the guitar, when he worked to elevate and promote guitar music.

He is the most important person to have made his mark on guitar music.

Fernando Sor impressed many with his musical talent and skillful performance on the guitar.

His works are still loved by guitarists and music lovers today.

 

 

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