Alicia de Larrocha de la Calle (1923 – 2009 )/ アリシア・デ・ラローチャ・デ・ラカジェ【 ピアニスト、作曲家】

Alicia de Larrocha de la Calle (1923 - 2009 )/ アリシア・デ・ラローチャ・デ・ラカジェ【 ピアニスト、作曲家】

🟦   Please scroll down for English

 

 

 

 

Alicia de Larrocha de la Calle (1923 – 2009 )/ アリシア・デ・ラローチャ・デ・ラカジェ【 ピアニスト、作曲家】

 

 

 

20世紀を代表するスペイン「ピアノの女王」として、幼少期から約70年にわたる長いキャリアを誇った。

ロイターはラローチャを「スペイン史上最大のピアニスト」と称し、タイム誌は「世界で最も優れたピアニストの一人」と評する。

グラミー賞を4度受賞など、アストゥリアス皇太子賞、ユネスコ賞といった数々の栄誉に輝いた。

アルベニスやグラナドス、ファリャなど、スペイン近代音楽の演奏者として広く知られ、特に19世紀から20世紀のスペインのピアノ音楽の第一人者。

アリシア・デ・ラローチャの演奏は、基本に忠実でありながら、スペイン人ならではのスペイン音楽の深みを伝える。

 

 

 

 

 

 

 

 

ラローチャとギター

 

 

 

アルベニス、グラナドス、ファリャ、モンポウなど、スペインの作曲家をこよなく愛し、その作品を深く掘り下げたピアニスト。

 

 

彼女の演奏は、ギタリストたちからも深く敬愛され、スペイン音楽をピアノで最も美しく表現した一人。

スペインの民族的な音楽を、ピアノという普遍的な楽器で、これ以上ないほど自然に奏でた。

まるでギターがそこに存在するかのような、生きた音楽を聴く者に届ける。

ギタリストたちがラローチャを「模範」と称したのは、決して過言ではない。

あるギタリストは、ラローチャがピアノで「アポヤンド」奏法を駆使していたと語る。

これは、ギターの右手の奏法の一つで、弦を弾いた指を次の弦に軽く乗せることで、豊かな響きを生み出すテクニック。

ラローチャはピアノでギター的なニュアンスを表現し、アルベニスやグラナドスの音楽をその源流から深く理解していた。

ラローチャの母と叔母はグラナドスの弟子であった。

幼い頃からグラナドスの薫陶を受け、スペイン音楽の伝統を肌で感じながら育ったラローチャは、まさにスペイン音楽の申し子。

 

 

 

 

生涯

 

 

スペインが生んだ伝説のピアニスト

 

 

 

 

 

 

 

1923年、スペイン・バルセロナ生まれ。

グラナドスの高弟フランク・マーシャルに師事し、幼い頃から非凡な才能を発揮。

12歳でオーケストラと共演するなど、早くから注目を集めた。

1943年のマーシャル・アカデミー卒業後、本格的な演奏活動をスタート。

 

情感豊かな表現力と卓越したテクニックで聴衆を魅了し、1955年のアメリカ・デビューを機に、国際的なピアニストとしての地位を確立。

アルベニス、グラナドス、ファリャなど、スペイン音楽をこよなく愛し、その作品を深く掘り下げた演奏は、世界中の音楽ファンを感動させた。

1967年以降は日本でも定期的に演奏会を行い、日本の音楽界にも大きな影響を与える。

 

 

 

 

ラローチャの言葉

 

 

 

1978年:

「人生には『最高』はないと私は思う。

しかし、グラナドスはスペインの偉大な作曲家の一人であり、真のロマン派の風味を捉えた唯一の作曲家だと確信している。

彼の音楽は貴族的でエレガント、そして詩的だ。

ファリャやアルベニスとは全く異なる。

同じスペイン音楽でも、私にとってはそれぞれが別の世界。

ファリャはジプシー音楽の魂を捉え、アルベニスは国際的なスタイルを持っていた。

アルベニスの音楽はスペイン風でありながら、印象派の要素が強い。」

 

 

 

 

 

 

ラローチャとトーラ運命の出会い

 

 

 

1943年頃、ラローチャは将来の夫となるフアン・トーラと恋に落ちた。

トーラは、ラローチャの才能を誰よりも深く理解し、生涯を捧げるほどの熱烈なファンだった。

1950年、二人は結婚。

トーラは、ラローチャの演奏活動を支え、二人の子供を育てるという、まさに献身的なパートナーとなった。

ラローチャが世界中を飛び回り、音楽活動に専念できたのは、トーラの献身的なサポートがあったからだ。

 

意外にも、ラローチャは録音することをあまり好んでいなかった。

しかし、トーラの熱意によって、多くの貴重な録音が残された。

娘のアリシアは、「父がいなければ、母の演奏は記録に残らなかったかもしれない」と語っている。

1970年頃から病に倒れたトーラは、1982年に他界。

大きな悲しみを乗り越え、ラローチャはますます精力的に演奏活動を続けた。

 

日本にも数多く訪れ、その素晴らしい演奏で日本の音楽ファンを魅了した。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

晩年と別れ

 

 

 

ラローチャは2003年に現役を引退。

お別れツアーと銘打ち、日本を含む世界各地を巡演した。

80歳の誕生日も日本での滞在中に迎える。

引退後も後進の指導にあたり、各国から招かれていたが、足の骨折をきっかけに自宅で過ごす日々が増え、

2009年9月25日、バルセロナにて永眠。

彼女の遺志により、遺骨は地中海に散骨された。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

アルバム作品

 

 

 

 

• 2020ベートーヴェン新大全集 – 鍵盤楽曲 2 (ラローチャ/ブレンデル/ラン・ラン/カシオーリ/ギレリス/デームス/プレトニョフ/アリス・紗良・オット)
• Icon – ビクトリア・デ・ロス・アンヘレス
• アルティメット・クラシック・リラクゼーション – エッセンシャル・マスターピース
• アルフテル/モンポウ/モンサルバーチェ/ニン=クルメル:ピアノ作品集(ラローチャ)
• アルベニス:イベリア/スペイン組曲/ナバーラ/パヴァーヌ=カプリース/エスパーニャ/旅の思い出(ラローチャ)
• アルベニス:イベリア第1巻 – 第3巻/スペインの歌(ギター・デュオ編)(ラローチャ/デュオ・リョベート)
• アルベニス:イベリア第1巻 – 第3巻/イベリア組曲/スペインの歌(ラローチャ/バルビエ/パリ国立歌劇場管/ロザンタール)
• アルベニス:イベリア第1巻 – 第3巻(ラローチャ)
• アルベニス:イベリア第1巻 – 第4巻/スペインの歌/ナバーラ(ラローチャ)
• アルベニス:イベリア第1巻 – 第4巻(ラローチャ)
• アルベニス:イベリア第1巻 – 第4巻(ラローチャ)(1962)
• アルベニス/グラナドス/モンサルバーチェ/ソレール/トゥリーナ:ピアノ作品集(ラローチャ)
• アルベニス/トゥリーナ/モンサルバーチェ/スリナッチ:ピアノ作品集(ラローチャ)
• アルベニス/グラナドス:ピアノ作品集(ラローチャ)
• アルベニス:イベリア第1巻 – 第3巻/ナバーラ/スペイン組曲(ラローチャ)
• アルベニス:イベリア第1巻 – 第4巻/スペイン組曲第1番(抜粋)/旅の思い出(抜粋)(ラローチャ)
• ビクトリア・ロス・アンヘルス/パブロ・カザルス – 歴史的録音集
• ヴェリー・ベスト・オブ・ビクトリア・デ・ロス・アンヘレス
• エスプラ:南のソナタ/スペインのソナタ(ラローチャ/スペイン国立管/フリューベック・デ・ブルゴス)
• エッセンシャル・バッハ(マンロウ/ターナー/ロブレス/ダート/アカデミー室内管/ボストン響/小澤征爾/マリナー)
• クール・クラシカル・ヒッツ50 – ピアノ
• クラシックス・フロム・ザ・コミックス
• グラナドス:ゴイェスカス 第1部/ロマンティックな情景(抜粋)(ラローチャ)
• グラナドス:ゴイェスカス第1部/ロマンティックな情景(ラローチャ)(1963)
• グラナドス:ゴイェスカス/わら人形(ラローチャ)(1956)
• グラナドス:スペイン民謡による6つの小品/ロマンティックな情景/演奏会用アレグロ(ラローチャ)
• グラナドス:スペイン舞曲集(ラローチャ)
• グラナドス:スペイン舞曲集/ゴイェスカス第1部、第2部/詩的なワルツ集/ロマンティックな情景(ラローチャ)
• グラナドス:スペイン舞曲集(ラローチャ)(1954)
• グラナドス/ファリャ/ヒメネス/ラセルナ:ソプラノのための作品集(ハンター・カレッジ・コンサート)(ロス・アンヘレス)
• グラナドス:昔風のスペインの歌曲集/愛の歌曲集(ローレンガー/ラローチャ)
• グラナドス:昔風のスペインの歌曲集/カンシオネス・アマトリアス(愛の歌曲集)(バディア/ラローチャ)(1963)
• グラナドス:ロマンティックな情景/エスプラ:ソナタ・エスパニョーラ/ロドリーゴ:3つのスペイン舞曲(ラローチャ)(1956)
• グリーグ/メンデルスゾーン:ピアノ作品集(ラローチャ)
• 決定盤!フィギュアスケート・ミュージック・ベスト
• サマー・ナイト – キャンプファイヤーで聴くクラシック
• シューベルト/シューマン:ピアノ作品集(ラローチャ)
• シューベルト:ピアノ・ソナタ第21番/楽興の時第6番(ラローチャ)
• シューマン:謝肉祭/ウィーンの謝肉祭の道化/アレグロ Op. 8 (ラローチャ)
• シューマン:クライスレリアーナ/アレグロ Op. 8 (ラローチャ)
• シューマン:ピアノ協奏曲 Op. 54/ラフマニノフ:ピアノ協奏曲第2番(ラローチャ/ロイヤル・フィル/デュトワ)
• ショパン:24の前奏曲/子守歌 Op. 57 (ラローチャ)
• エスプラ:南のソナタ/ソナタ・エスパニョーラ/ロドリーゴ:英雄協奏曲(ラローチャ/スペイン国立管/ブルゴス)(1953-1965)
• スリナッチ:ピアノ協奏曲/モンサルバーチェ:コンチェルト・ブレーヴェ(ラローチャ/ロイヤル・フィル/ブルゴス)
• ソレール:ピアノ・ソナタ集(ラローチャ)
• デッカ・サウンド – アナログ・イヤーズ 1969-1980
• デッカ・サウンド(アージェンタ/カプアーナ/マルティノン/ウィルコックス/アンセルメ/ケルテス/カラヤン/モントゥー/ブリテン)
• トロイメライ – ロマンティック・ピアノ・ミュージック
• ハチャトゥリアン:ピアノ協奏曲 Op. 38/フランク:交響的変奏曲(ラローチャ/ロンドン・フィル/ブルゴス)
• J.S. バッハ:イタリア協奏曲/フランス組曲第6番 BWV 817/幻想曲 ハ短調 BWV 906/イギリス組曲第2番 BWV 807 (ラローチャ)
• J.S. バッハ/ハイドン/モーツァルト:ピアノ協奏曲集(ラローチャ/ロンドン・シンフォニエッタ/ジンマン)
• バロック101
• ピアノ・ベスト50(アシュケナージ/ヴァーシャリ/ケンプ/アルゲリッチ/プレトニョフ)
• ピアノ名曲集50
• ピースフル・バッハ
• フィギュア・スケート~グランプリ・ファイナル・イン・大阪
• ブラームス/シューマン:ピアノ作品集(ラローチャ)
• ブラームス:後期ピアノ作品集(ラローチャ)
• ブラームス:ピアノ協奏曲第1番、第2番(ラローチャ/ロンドン・フィル/デュトワ)
• フランス印象派音楽の魅力
• ベートーヴェン/ブラームス:ピアノ・ソナタ集(ラローチャ)
• ベートーヴェン:後期ピアノ・ソナタ集(ラローチャ)
• ベートーヴェン:ピアノ・ソナタ第8番「悲愴」/第14番「月光」/第23番「熱情」 (ラローチャ)
• ベートーヴェン:ピアノ協奏曲全集(ラローチャ/ロンドン・フィル/デュトワ)
• ベートーヴェン:ピアノ協奏曲第4番/メンデルスゾーン:ピアノ協奏曲第1番(ラローチャ/ロイヤル・フィル/デュトワ)
• ベスト・オブ・クラシック・サマー
• ベスト・オブ・ショパン・ピアノ
• ベスト・ピアノ・クラシック
• ベスト・ラフマニノフ・ピアノ
• ヘンデル:水上の音楽(フィードラー)
• マドリードの情景 – スペイン・ピアノ作品集(ラローチャ)
• ムソルグスキー:展覧会の絵/ラヴェル:夜のガスパール(ラローチャ)
• ムソルグスキー:展覧会の絵/シューベルト:楽興の時(ラローチャ)
• ムソルグスキー/シューベルト/ブラームス/シューマン:ピアノ作品集(ラローチャ)
• ラフマニノフ:前奏曲集(ラローチャ)
• ラローチャ・プレイズ・グラナドス
• ラローチャ・プレイズ・ショパン
• ラローチャ・プレイズ・スペイン・ピアノ作品集
• ラローチャ・プレイズ・ベートーヴェン
• ラローチャ・プレイズ・ラヴェル
• ラローチャ・プレイズ・ラフマニノフ
• ラローチャ・レジェンダリー・アーティスト・オブ・ディッカ
• ランラン:メロディーズ・オブ・ライフ
• ランラン:ザ・ピアニスト
• ランラン:バッハ/スカルラッティ/ショパン/ドビュッシー/リスト作品集
• ランラン:モーツァルト・ピアノ協奏曲第24番/リスト・ピアノ協奏曲第1番
• リラックス・ピアノ
• リラックス・ベートーヴェン
• リスト:超絶技巧練習曲集(ラローチャ)
• リスト:パガニーニによる大練習曲集(ラローチャ)
• リスト:ピアノ作品集(ラローチャ)
• リスト:愛の夢/ハンガリー狂詩曲第2番(ラローチャ)
• リスト:ハンガリー狂詩曲集(ラローチャ)
• レイモン・ルフェーブル・アンド・ヒズ・オーケストラ
• ロマンティック・ピアノ名曲集
• ロンドンの情景 – イギリス・ピアノ作品集
• 若きヴィルトゥオーゾたちによるバッハ

 

 

 

 

 

 

In English

 

 

 

 

 

Alicia de Larrocha de la Calle (1923 – 2009 )

 

 

 

She was Spain’s leading ‘Queen of the Piano’ of the 20th century, with a long career that spanned almost 70 years from her childhood.

Reuters called a ‘the greatest pianist in Spanish history’ and Time magazine described her as ‘one of the world’s greatest pianists’.

He has received numerous honours, including four Grammy Awards, as well as the Prince of Asturias Award and the UNESCO Prize.

Widely recognised as a performer of modern Spanish music, including Albéniz, Granados and Falla, and a leading exponent of Spanish piano music of the 19th and 20th centuries in particular.

Alicia de Larrocha’s playing conveys the depth of Spanish music in a way that only a Spaniard could, while remaining true to the basics.

 

 

 

 

 

Larrocha and the guitar.

 

A pianist who loves Spanish composers such as Albéniz, Granados, Falla and Mompou, and delves deeply into their works.

 

Her playing is deeply revered by guitarists, and she is one of the most beautiful exponents of Spanish music on the piano.

She played Spanish folk music as naturally as ever on the piano, a universal instrument.

He delivers living music to the listener as if the guitar were there.

It is no exaggeration to say that guitarists have described Larrocha as a ‘role model’.

One guitarist tells of LaRocha’s use of the ‘apoyando’ technique on the piano.

This is a technique on the right hand of the guitar whereby the finger that plucked one string is placed lightly on the next string, creating a rich resonance.

She expressed guitar-like nuances on the piano and had a deep understanding of the music of Albéniz and Granados from its source.

Larrocha’s mother and aunt were pupils of Granados.

Raised under the tutelage of Granados from an early age, grew up with the Spanish musical tradition at his fingertips and is a true child of Spanish music.

 

 

 

 

Lifetime

 

Legendary pianist born in Spain

 

Born in Barcelona, Spain, 1923.

Studied under Frank Marshall, a great disciple of Granados, and showed extraordinary talent from an early age.

He attracted attention early on, performing with an orchestra at the age of 12.

After graduating from the Marshall Academy in 1943, he began a full-fledged performing career.

 

He captivated audiences with his emotional expressiveness and superb technique, and established himself as an international pianist when he made his US debut in 1955.

A great lover of Spanish music, including Albéniz, Granados and Falla, his in-depth performances of these works moved music lovers the world over.

From 1967 onwards, he gave regular concerts in Japan.

 

 

 

 

Larrocha in his own words

 

1978:

‘I believe that there is no “best” in life.

But I am convinced that Granados is one of Spain’s greatest composers and the only one who has captured the flavour of true Romanticism.

His music is aristocratic, elegant and poetic.

It is very different from Falla or Albéniz.

They may be the same Spanish music, but for me they are in their own separate worlds.

Falla captured the soul of gypsy music, while Albéniz had an international style.

Albéniz’s music is Spanish in style, but with strong impressionistic elements.’

 

 

 

 

 

Larrocha and Tola Fateful Encounter

 

 

Around 1943, Larrocha fell in love with her future husband, Juan Torra.

Torra understood Larrocha’s talent more deeply than anyone else and was such an ardent admirer that he devoted his life to her.

In 1950, they married.

Torra became a truly devoted partner, supporting Larrocha’s performing career and raising their two children.

It was with Torra’s devoted support that LaLocha was able to travel the world and devote herself to her musical career.

 

Unsurprisingly, LaRocha did not much like to record.

However, thanks to Torra’s enthusiasm, many valuable recordings have survived.

Her daughter Alicia has said that ‘without my father, my mother’s performances might never have been recorded’.

Torah fell ill from around 1970 and passed away in 1982.

Overcoming great sadness, Larrocha continued to perform with increasing vigour.

 

She made many visits to Japan, where she captivated Japanese music fans with her wonderful performances.

 

 

 

Late years and farewell

 

 

Larrocha retired in 2003.

He toured the world, including Japan, on what he called a farewell tour.

He also celebrated his 80th birthday during his stay in Japan.

After his retirement, he continued to teach younger players and was invited to perform in many countries, but a broken leg meant that he spent more and more time at home,

She passed away on 25 September 2009 in Barcelona.

In accordance with her wishes, her ashes were scattered in the Mediterranean Sea.

 

 

 

 

Alicia de Larrocha de la Calle (1923 - 2009 )/ アリシア・デ・ラローチャ・デ・ラカジェ【 ピアニスト、作曲家】
最新情報をチェックしよう!
>Guitar Lessons, Performance / Contact    ギター教室 / ギターレッスン     Tel: 070-1402-6029 (Japan),   US (text only): 1 (203) 947-8315,   Email: guitarsho@yahoo.com

Guitar Lessons, Performance / Contact    ギター教室 / ギターレッスン     Tel: 070-1402-6029 (Japan),   US (text only): 1 (203) 947-8315,   Email: guitarsho@yahoo.com

CTR IMG