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Antonio Cano (1811-1897) / アントニオ・カーノ – Classical Guitarist【 クラシックギター 演奏、作曲家】
ギター黄金期の陰の立役者
19世紀中期、大規模管弦楽やピアノが隆盛を極め、ギターがやや影を潜めていた。
スペインのギタリスト、アントニオ・カーノ(1811-1897)は、そんな時代に約100曲ものギター作品と練習曲を生み出し、ギター音楽を支えた重要な人物の一人。
カーノは、ギターが最も注目を集めていた時代ではない中で、地道に作品を作り続け、後世のギタリストたちに多大な影響を与えた。
彼の作品は、技術的な高度さと音楽的な美しさを兼ね備えており、現在でも多くのギタリストに愛されている。
BIO
1811年12月18日、スペイン・ムルシア州ロルカ生まれる。
幼少の頃から音楽の才能を示し、父の後を継いで外科医を目指しながらも、教会で音楽を学んだ。
マドリードに移住後、ギターをビセンテ・アヤーラ、作曲をソリアーノ・フェルテスに師事。
医学校を卒業し、故郷で医師として開業するが、1847年に再びマドリードへ。
そこでアグアドと出会い、ギター演奏の研鑽を積む。
スペイン各地での演奏活動で名声を博し、数々のコンサートを開催。
マドリードでの活躍と作品
1850年、マドリードに居を定めると、数多くのギター曲を世に送り出す。
1852年には、ギターの和声学に関する著作『Metodo completo de guitarra』を出版。
この教本は、簡潔でありながら練習曲のメロディーの美しさで広く愛好され、現在日本で出版されている「35のエチュード」もこの本に収められている。
さらに、教本の第2巻では和声に関する論文を発表。
これらに加え、練習曲集やロマンティックな小品も作曲し、マドリード国立音楽院で後進の指導にあたるなど、多岐にわたる活動で活躍した。
海外での活躍と晩年
1853年から5年間にわたり、フランスとポルトガルを演奏旅行で巡り、各地で演奏活動を行う。
帰国後、マドリードの王宮に招かれ、女王イサベル2世から称賛と記念品を贈られるなど、高い評価を得た。
1857年には国立聾唖盲学校の教授に就任。
1859年、スペイン王子セバスティアン・ガブリエルのギター教師を務めるなど、その名声は国内外に広がった。
1897年、マドリードにて生涯を閉じる。息子フェデリーコもギタリストとして活躍し、数々の作品を残した。
作品
・Album de composiciones de mediana dificultad
・Album of 6 Pieces
・Andante cantabile
・Andante grave
・Bolero in D minor
・El Carnaval
・El Delirio
・El Eco
・Fandango in D minor
・Fantasía No.2 sobre Lucrecia Borgia
・La Gallegada
・La Gratitud
・Las Caricias
・Las delicias de mi patria
・Método abreviado
・Método completo
・Nocturno
・Polonesa brillante No.2
・Pot-Pourri de Aires Nacionales
・Principios de guitarra
・La Simpatía
・El último adiós
・Un Pensamiento
・Un Recuerdo
・Una Flor
・Veneciana
In English
The behind-the-scenes figurehead of the golden age of the guitar
In the mid-19th century, large-scale orchestral music and the piano were flourishing and the guitar was somewhat overshadowed.
Spanish guitarist Antonio Carno (1811-1897) was one of the key figures behind guitar music in such an era, producing some 100 guitar works and exercises.
Carno continued to steadily produce works in a period when the guitar was not at its most remarkable, and he had a profound influence on future generations of guitarists.
His works combine technical sophistication and musical beauty, and are still loved by many guitarists today.
Born 18 December 1811 in Lorca, Murcia, Spain.
He showed musical talent from an early age and studied music in the church while following in his father’s footsteps to become a surgeon.
After moving to Madrid, he studied guitar with Vicente Ayala and composition with Soriano Fertes.
He graduated from medical school and practised as a doctor in his home town, but moved back to Madrid in 1847.
There he met Aguado and studied guitar performance.
He gained fame for his performances throughout Spain, giving numerous concerts.
In 1850, he settled in Madrid and produced a number of guitar pieces.
In 1852, he published Metodo completo de guitarra, a work on guitar harmony.
This instructional book was widely loved for its brevity and the melodic beauty of its exercises, and the ‘35 Etudes’ currently published in Japan are also included in this book.
In addition, he published a treatise on harmony in the second volume of the teaching book.
In addition to these, he composed a collection of exercises and romantic pieces, and was active in a wide range of activities, including teaching younger students at the Conservatorio Nacional de Música de Madrid.
From 1853 he spent five years on a tour of France and Portugal, performing in many places.
On his return, he was invited to the royal palace in Madrid, where he received high praise and a memorial gift from Queen Isabel II.
In 1857 he was appointed professor at the National School for the Deaf, Dumb and Blind.
In 1859 he became guitar teacher to Prince Sebastián Gabriel of Spain, and his fame spread both nationally and internationally.
He died in Madrid in 1897. His son Federico was also active as a guitarist and left numerous works.