Matteo Carcassi – マテオ・カルカッシ(1792-1853)【 クラシックギターの巨匠、作曲家】

Matteo Carcassi - マテオ・カルカッシ(1792-1853)【 クラシックギターの巨匠、作曲家】

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Matteo Carcassi – マテオ・カルカッシ(1792-1853)【 クラシックギターの巨匠、作曲家】

 

 

マテオ・カルカッシ(1792-1853)は、クラシックギターの歴史において重要な人物であり、彼の教育的な作品は今日でも広く使用されています。

 

 

 

 

 

 

 

マテオ・カルカッシの生涯

 

 

  • 1792年 – イタリアのフィレンツェで生まれる。

 

  • 幼少期からピアノとギターを学び始め、音楽の 才能を発揮する。

 

  • 1808年 – 16歳で演奏活動を開始。

 

  • 1810年 – イタリア国内での成功を経て、18歳でドイツへ演奏旅行に出る。

 

  • 1816年 – ナポレオン戦争に兵士として従軍した後、パリに移住し、退役軍人として年金を受給しながら音楽活動を行う。

 

  • 1820年 – ドイツでの称賛を受けた後、再びパリへ戻る。

 

  • 1822年 – ロンドンで大成功を収め、その後もパリ、ロンドン、ドイツで定期的に演奏を行い、名声を高める。

 

  • 1824年 – パリの主要なコンサートホールで演奏活動を続け、フランスの音楽シーンで重要な地位を確立。

 

  • 1836年 – 演奏会出演を兼ねてイタリアに帰国。

 

  • 1840年 – 演奏活動を停止、ギターとピアノの教育に専念。

 

  • この時期に自作を出版し、パリに定住。

 

  • 1853年 – パリで亡くなる。

 

  • 彼の死後も、彼の作品は多くのギタリストによって演奏され続けています。

 

 

 

 

 

 

音楽の遺産

 

 

カルカッシは80以上の作品を出版しましたが、特に教育的な作品である

 

「カルカッシ・ギター教則本(作品59)」

 

「25の練習曲(作品60)」

 

 

は、ギター教育において非常に重要な資料とされています。

 

彼はまた、数百にのぼるフランスの歌曲のためのギター伴奏を作曲し、これらは彼の主な収入源となりました。

 

マテオ・カルカッシの作品は、クラシックギターのレパートリーにおいて重要な位置を占めています。

 

彼の作品は技術的な練習から美しいメロディまで、幅広い音楽性をカバーしており、ギタリストにとっては必須の練習曲集と言えるでしょう。

 

 

 

 

 

 

 

 

Carcassi 代表的な作品リスト

 

 

  • ソナチネとロンド (Op.1 – Op.2)

 

それぞれ3つのソナチネ3つの華麗なロンドを含んでおり、初期の作品ながらもカルカッシの技術と表現力の高さをうかがい知ることができます。

 

 

  • 小品集 (Op.3 – Op.11)

 

12の小品6つのワルツなど、短いながらも多様なスタイルの作品が収められています

これらは、演奏技術の向上に役立つだけでなく、コンサートの小品としても楽しむことができます。

 

  • Op.12からOp.19

 

トロワ・テーム・ヴァリエロビン・デ・ボワのようなオペラのエアに基づいた変奏曲やファンタジーを含んでおり、カルカッシの創造性と技術的な洗練が際立ちます。

 

 

  • 練習曲集 (Op.59 – Op.60)

 

特に有名なのは、Op.59ギターのための完全な方法Op.6025の練習曲集です。

 

これらは、ギタリストの基礎技術を確実に向上させるための練習曲として、今日でも多くのギタリスト、教育機関で採用されています。

 

カルカッシの作品は、その時代の音楽的な美しさと技術的な要求のバランスが取れており、クラシックギターの学習者にとっては、技術的な向上だけでなく、音楽的な表現を深めるための素晴らしい教材となっています。

 

彼の作品を通じて、ギタリストは技術的な習得と音楽的な感性の両方を養うことができます。

 

 

 

 

Carcasiの功績

 

 

カルカッシは爪を使用しない指頭奏法を用い、ギターの演奏法に革新をもたらしました。

しかし、現代では爪を使った奏法が主にもちいられています。

 

フォームの安定性を得る為、椅子を改造し、ギターを乗せる左足の下に置く台を考案。


これは現代においてフォームに大切な道具「足台」最初に使用した人物としても知られています。

 

 

 

カルカッシによる「ギターのための完全な方法」(作品番号60)に記された緒言:

 

 

彼の教則本に記された下記の緒言には、彼の教育に対する哲学が表れています。

 

「私がこの教則を作成したのは、学術的な著作を上梓する意図からではない。私が望むのは、この楽器に関する全ての能力を深めることを可能にする最も単純にして明快、かつ正確な方法に基づいた手引きを用いることで、ギターの練習をより容易にすることだけである」

 

 

 

最後に

 

 

マテオ・カルカッシ、彼の音楽と教育法は、今日のクラシックギター演奏においてもなお影響を与え続けています。

 

彼の方法論や作品を学ぶことは、ギタリストとしての技術を磨く上で非常に価値があります。

 

 

 

Suerte!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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In English:

 

 

 

Matteo Carcassi – Matteo Carcassi (1792-1853) [Classical guitar master and composer

 

 

Matteo Carcassi (1792-1853) is an important figure in the history of the classical guitar and his educational works are still widely used today.

 

 

Life of Matteo Carcassi

 

 

  • 1792 – Born in Florence, Italy.
  • 1808 – At the age of 16, he begins to play the piano and the guitar, and shows great musical talent.
  • 1808 – Begins performing at age 16.
  • 1810 – After a successful career in Italy, at the age of 18 he travels to Germany to perform.
  • 1816 – After serving as a soldier in the Napoleonic Wars, he moves to Paris, where he receives a pension as a veteran soldier and performs music.
  • 1820 – After receiving accolades in Germany, he returns to Paris.
  • 1822 – He had great success in London, and continued to increase his fame by performing regularly in Paris, London, and Germany.
  • 1824 – Continues to perform in the major concert halls of Paris, establishing an important position on the French music scene.
  • 1836 – Returned to Italy for concert appearances.
  • 1840 – Ceased performing and devoted himself to teaching guitar and piano.
  • Published his own works during this period and settled in Paris.
  • 1853 – Dies in Paris.
  • Even after his death, his works continue to be performed by many guitarists.

 

 

Musical Legacy

 

 

Carcassi published more than 80 works, most notably his pedagogical work

The Carcassi Guitar Manual (Op. 59)

25 Exercises (Op. 60)

are considered to be very important resources for guitar education.

He also composed guitar accompaniments for hundreds of French songs, which became his main source of income.

Matteo Carcassi’s works occupy an important place in the classical guitar repertoire.

His works cover a wide range of musicality, from technical exercises to beautiful melodies, and are an essential collection of exercises for guitarists.

 

 

 

List of Carcassi’s representative works

 

 

Sonatina and Rondo (Op.1 – Op.2)

Op.1 and Op.2 contain three sonatinas and three brilliant rondos, respectively, and reveal Carcassi’s technical and expressive abilities, despite the fact that these are early works.

Pieces (Op.3 – Op.11)

Op.3 to Op.11, 12 pieces, 6 waltzes, and other short pieces in a variety of styles.

These are not only useful for improving one’s playing technique, but can also be enjoyed as concert pieces.

Variations and Fantasies (Op.12 – Op.19)

Op.12 – Op.19 contain variations and fantasies based on operatic airs such as Trois tames variées and Robin des bois, which highlight Carcassi’s creativity and technical sophistication.

The Practice Pieces (Op.59 – Op.60)

Particularly well-known are Op.59, Complete Method for Guitar, and Op.60, 25 Exercises.

These are still used today by many guitarists and educational institutions as exercises to ensure the improvement of the guitarist’s basic skills.

Carcassi’s works balance the musical beauty and technical demands of the period, making them excellent teaching materials for the classical guitar student, not only for technical improvement, but also for deepening musical expression.

Through his work, guitarists can develop both technical mastery and musical sensitivity.

 

 

 

Carcasi’s Achievements

 

 

Carcassi revolutionized the way the guitar was played by using a fingertip technique that did not require the use of fingernails.

Today, however, the fingernail technique is still the main method of playing the guitar.

In order to achieve stability of form, he modified a chair and devised a platform to be placed under the left foot on which the guitar rests.

He is also known as the first person to use the “footrest,” an important tool for form in the modern age.

The preface to Carcassi’s “Complete Method for the Guitar” (Op. 60):

The following preface to his instructional book expresses his philosophy of teaching: “I have prepared these instructions for the guitar, and they are the first of their kind in the world.

I have not prepared these instructions with the intention of publishing a scholarly work. I only wish to make the practice of the guitar easier by means of a guide based on the simplest, clearest, and most accurate method that will enable you to deepen all your faculties concerning this instrument.

 

 

 

Finally.

 

 

Matteo Carcassi and his music and pedagogy continue to be influential in classical guitar playing today.

Studying his methodology and works is of great value in honing one’s skills as a guitarist.

Suerte!

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