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Leo Brouwer / レオ・ブローウェル (1939-) 、キューバのギタリスト、作曲家。
1939年3月1日にキューバのハバナで生まれる。
彼の音楽は現代ギター音楽において欠かせないものとなっています。
幼少期の影響
幼い頃から父親の影響を受けてギターを始める。
彼の音楽的才能は幼少期から顕著で、13歳でクラシックギターを始め、17歳で初めて公の場で演奏。
当時は楽譜が手に入りにくかったため、彼は主に自分の耳を頼りにしてクラシックギターのレパートリーを増やしていきました。
祖母は著名な作曲家エルネスティーナ・レクオーナ・イ・カサド。
L. Brower 略歴
最初の教師はイサク・ニコラで、エミリオ・プホルの弟子であり、プホル自身はフランシスコ・タレガの弟子でした。
ブローウェルは1959年にアメリカに渡り、ハートフォード大学やジュリアード音楽学校で作曲を学ぶ。
ジュリアード音楽学校でステファン・ウォルペに師事。
キューバ映画芸術産業庁(ICAIC)の音楽局チーフに任命され、実験的な創作を積極的に行う。
彼の作曲キャリアは、キューバ音楽のリズムを取り入れた初期の作品から始まり、後にアレアトリック(偶然性を取り入れた)音楽に興味を持つ。
1960年代と70年代には、ルイージ・ノーノやイアニス・クセナキスなどの現代音楽の作曲家に影響を受け、作品に不確定性を取り入れる。
1980年代までギタリストとして活動していましたが、右手中指の腱を痛めたため、その後は指揮活動を中心に行っています。
ブローウェルは、ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団、BBCコンサートオーケストラ、パリ・ヌーヴェル・フィルハーモニー管弦楽団、マドリード交響楽団など、世界のオーケストラの指揮をする。
1982年には「ハバナ国際ギターコンクール&フェスティヴァル」を創設し、世界最高水準のギター・コンクールとして多くの世界的ギタリストを送り出す。
ブローウェルの音楽は、彼のキューバのルーツと、彼が経験した多様な音楽的影響を反映しています。
彼の作品は、クラシックギターのレパートリーに新たな次元をもたらし、今日でも世界中のギタリストによって演奏され続けています。
音楽の遺産
彼はギター、ピアノ、打楽器のための作品を書き、オーケストラ作品、バレエ、100本以上の映画音楽を作曲。
彼の代表作には「11月のある日」、「黒いデカメロン」、「舞踏礼讃」、「ソナタ」、「キューバの子守唄」などがあります。
また、ギター協奏曲も多数作曲しており、その中には「リエージェ協奏曲」や「悲しみの協奏曲」などが含まれる。
キューバ革命を経験したブローウェルの作品には、政治的、社会的な題材のものもあります。
作品の大部分はギター独奏曲だが、ギター協奏曲や40本以上の映画音楽も手がける。
Leo Brower 作品
ギター協奏曲
- ギター協奏曲第1番
- ギター協奏曲第2番「リエージェ協奏曲」
- ギター協奏曲第3番「悲しみの協奏曲」
- ギター協奏曲第4番「トロント協奏曲」
- ギター協奏曲第5番「ヘルシンキ協奏曲」
- ギター協奏曲第6番「ヴォロス協奏曲」
- ギター協奏曲第7番「ハバナ」
- ギター協奏曲第8番「ペルージャ・カンタータ」
- ギター協奏曲第9番「ベニカシム協奏曲」
- ギター協奏曲第10番「徴の書」(2台のギターのための)
- ギター協奏曲第11番「レクイエム―武満徹の思い出に」
ギター独奏曲
- 11月のある日
- 組曲第2番
- 特徴的舞曲
- 舞踏礼賛
- 永劫の螺旋
- 黒いデカメロン
- シンプル・エチュード(単純な練習曲、シンプルな練習曲)
- 新シンプル・エチュード(新・単純な練習曲、新・シンプルな練習曲)
- 鐘の鳴るキューバの風景
- ソナタ – ジュリアン・ブリームに献呈
- HIKA(悲歌)~イン・メモリアム・トオル・タケミツ – 福田進一に献呈
- ハープと影~武満徹への讃歌 – 福田進一に献呈
《シンプルなエチュード》
彼の代表作の一つ《シンプルなエチュード》。
この作品は、1973年に1-10番が、そして2001年には《新シンプルなエチュード》として11-20番までが作曲されました。
『エチュード』は日本語で『練習曲』を意味し、それぞれの楽章は特定の演奏テクニックの習得に役立つように書かれています。
Leo Brouwer の関連する映画
赤い薔薇ソースの伝説 / 1992年日本ヘラルド映画
アルシノとコンドル / 1982年国際シネマ・ライブラリー
天国の晩餐 / 1978年国際シネマ・ライブラリー
ルシア / 1968年国際シネマ・ライブラリー
低開発の記憶 メモリアス / 1968年Action Inc.
主なアルバム
このアルバムは、レオ・ブローウェルが26歳の若さで録音した初のアルバム。
1959年にアメリカへ渡り、ジュリアード音楽院とハートフォード大学で2年間学んだ後、帰国。
その後、キューバ映画芸術産業庁(ICAIC)の音楽局長として任命され、実験的な音楽創作に取り組みました。このアルバムでは、民族音楽の特徴を取り入れた作曲と演奏が特徴。
アルバムは、ブラジルの著名な作曲家ヴィラ・ロボスの作品で始まり、キューバの作曲家カルロス・ファリーニャスとホセ・アルデボルの楽曲を取り上げています。
また、「メキシコ音楽の父」と称されるマヌエル・マリア・ポンセの代表的な曲も収録。
アルバムの締めくくりは、レオ・ブローウェル自身による初期の傑作「舞踏礼讃」の演奏です。
このアルバムは、ギタリストとしてのキャリア後期に位置づけられる作品。
1981年に録音されたこの作品は、初期の前衛的なスタイルから「ハイパー・ロマンティシズム」と呼ばれる新しい方向へと移行しています。
収録されている楽曲は、クラシックだけでなく、キューバやラテンアメリカの民族音楽、アメリカのラグタイム、ビートルズの曲など、幅広いジャンルから選ばれており、どれも親しみやすいものばかりです。
アルバムは、バッハの作品で幕を開け、映画『スティング』のテーマ曲としても知られるスコット・ジョプリンの「ジ・エンターテイナー」、ブローウェルの代表作「11月のある日」、ブラジルのショーロ音楽家ジョアン・ペルナンブコの作品、アルゼンチン民謡、キューバの作曲家エリセオ・グレネーの「キューバの子守歌(ドゥルメ・ネグリータ)」、レノン&マッカトニーの「フール・オン・ザ・ヒル」、そしてペルーのフォルクローレを元にしたブローウェルの編曲作品など、多様な楽曲が収録。
アルバムの後半部分では、マヌエル・デ・ファリャをはじめとするスペインの作曲家たちの作品が、ブローウェルの卓越した解釈とギター演奏技術によって魅力的に展開されています。
、
最後に
クラシックギターの世界において、レオ・ブローウェルはその革新的な演奏と作曲で知られる。
レオ・ブローウェルの音楽は、クラシック音楽としての完成度、そして、キューバ、ラテンの音楽的要素が、メロディやリズム、そして演奏のダイナミズム、音色自体の豊かさが魅力的です。
ギターの革命児 ブローウェル、その演奏と作曲は今日でも多くのギタリストに影響を与え、後世の音楽家たちに新たな可能性を示し続けています。
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In English
Leo Brouwer (1939-), Cuban guitarist and composer.
He was born on March 1, 1939 in Havana, Cuba.
His music is an integral part of contemporary guitar music.
He began playing guitar at an early age under the influence of his father.
His musical talent was evident from an early age; he began playing classical guitar at the age of 13 and played his first public performance at the age of 17.
Since sheet music was hard to come by at the time, he relied primarily on his own ears to expand his classical guitar repertoire.
His grandmother was the renowned composer Ernestina Requona y Casado.
His first teacher was Isaac Nicola, a student of Emilio Puhl, and Puhl himself was a student of Francisco Talega.
Brower moved to the United States in 1959 to study composition at the University of Hartford and the Juilliard School.
He studied with Stefan Wolpe at the Juilliard School.
He was appointed Chief of the Music Department of the Cuban Film and Arts Industry Agency (ICAIC), where he actively engaged in experimental creation.
His compositional career began with early works incorporating Cuban rhythms and later became interested in aleatoric (incorporating chance) music.
In the 1960s and 1970s, he was influenced by contemporary composers such as Luigi NONO and Iannis Xenakis, incorporating indeterminacy into his work.
He was active as a guitarist until the 1980s, when he injured the tendon in the middle finger of his right hand, and since then has focused on conducting.
Browell has conducted orchestras around the world, including the Berlin Philharmonic, the BBC Concert Orchestra, the Orchestre Philharmonique de Paris-Nouvelle, and the Madrid Symphony Orchestra.
In 1982, he founded the “Havana International Guitar Competition and Festival,” the world’s premier guitar competition, which has produced many world-class guitarists.
Browell’s music reflects his Cuban roots and the diverse musical influences he has experienced.
His works have added a new dimension to the classical guitar repertoire and continue to be played by guitarists around the world today.
He wrote works for guitar, piano, and percussion, as well as orchestral works, ballets, and over 100 film scores.
Some of his best-known works include “One Day in November,” “The Black Decameron,” “Dance Praise,” “Sonata,” and “Cuban Lullaby.
He also composed a number of guitar concertos, including the “Concerto de Ligier” and the “Concerto of Sorrows.”
Having experienced the Cuban Revolution, some of Browell’s works have political and social subjects.
The majority of his works are solo guitar pieces, but he has also written guitar concertos and more than 40 film scores.
Guitar Concertos
Guitar Concerto No. 1
Guitar Concerto No. 2 “Liège Concerto
Guitar Concerto No. 3 “Concerto of Sorrows
Guitar Concerto No. 4 “Toronto Concerto
Guitar Concerto No.5 “Helsinki Concerto
Guitar Concerto No. 6 “Volos Concerto
Guitar Concerto No. 7 “Havana
Guitar Concerto No. 8 “Perugia Cantata
Guitar Concerto No. 9 “Benikasim Concerto
Guitar Concerto No. 10 “Book of Signs” (for 2 guitars)
Guitar Concerto No. 11 “Requiem – To the memory of Toru Takemitsu
Guitar Solo
One Day in November
Suite No. 2
Characteristic Dances
Butoh Raisan
Eternal Spiral
Black Decameron
Simple Etudes (Simple Exercises, Simple Exercises)
New Simple Etudes (New Simple Etudes, New Simple Etudes)
Cuban Landscape with Bells
SONATA – Dedicated to Julian Bream
HIKA (Dirge) – In Memoriam Toru Takemitsu – Dedicated to Shinichi Fukuda
Harp and Shadow – Hymn to Toru Takemitsu – Dedicated to Shinichi Fukuda
A Simple Etude
One of his masterpieces, “Simple Etude”.
In 1973, Nos. 1-10 were composed, and in 2001, Nos. 11-20 were composed as “New Simple Etudes.
Each movement is written to help the player master a particular technique.
Films related to Leo Brouwer
The Legend of Red Rose Source / 1992 Japan Herald Pictures
Alcino and the Condor / 1982 International Cinema Library
Dinner in Heaven / 1978 International Cinema Library
Lucia / 1968 International Cinema Library
Memories of Underdevelopment Memorias / 1968 Action Inc.
Música para Guitarra
This album is the first album Leo Brouwer recorded at the young age of 26.
He went to the U.S. in 1959 and studied at the Juilliard School of Music and the University of Hartford for two years before returning home.
He was then appointed as Director of Music at the Cuban Institute of Cinematographic and Artistic Industries (ICAIC), where he engaged in experimental musical creation. This album features compositions and performances that incorporate the characteristics of folk music.
The album opens with works by renowned Brazilian composer Vila Lobos and features music by Cuban composers Carlos Fariñas and José Ardebol.
Also included are representative compositions by Manuel Maria Ponce, the “father of Mexican music.
The album closes with a performance of Leo Brouwer’s own early masterpiece “Butoh Rites”.
Included music: 1.
Exercise No. 7 (Villa-Lobos)
2. prelude (Fariñas)
3-5. sonata (Jose Aldebor)
1st movement: Prelude
Second movement: Variations
3rd movement: Dance
6-8. sonatina from the south (Ponce)
1st movement: Campo (Rural)
2nd movement: Copra (Song)
Fiesta (Festival)
9-10. dance hymn (Browell)
Lento
Obstinato (Persistently)
Leo Brouwer: De Bach A Los Beatles
This album represents the latter stages of Leo Brouwer’s career as a guitarist.
Recorded in 1981, it moves away from the avant-garde style of his early years into a new direction called “hyper-romanticism.
The music on the album is selected from a wide range of genres, including not only classical music, but also Cuban and Latin American folk music, American ragtime, and songs by the Beatles, all of which are very accessible.
The album opens with a work by Bach, followed by Scott Joplin’s “The Entertainer,” known as the theme song for the movie “The Sting,” Brouwer’s classic “One Day in November,” a work by Brazilian choro musician Joao Pernambuco, an Argentine folk song, Cuban composer Eliseo Grenay’s “Cuban Lullaby (Durme Negrita),” Lennon & McCartney’s “Fool on the Hill,” and Browell’s arrangements based on Peruvian folklore are among the diverse pieces included.
The second half of the album features works by Manuel de Falla and other Spanish composers, which Browell’s exceptional interpretation and guitar playing skills make fascinating.
The second half of the album features a variety of pieces by Manuel de Falla and other Spanish composers, all of which are fascinatingly interpreted and played with great skill by Browell,
Included tracks:.
1. siciliana
2. ragtime (the entertainer)
3. one day in November
4. echo of the bell
5. two Argentine folk songs DON ELADIO
6. two Argentine folk songs ESTILO POPULAR ARGENTINO
7. cuban lullaby
8. fool on the hill
9. dance of the highlands (author unknown)
10. prelude
11. “Love is a Magician”-Pantomime
12. “The Triangular Hat”-Falucca
13. “Suite No. 17” – Sarabande
In the world of classical guitar, Leo Brouwer is known for his innovative playing and compositions.
Leo Brouwer’s music is fascinating for its perfection as classical music, as well as for the Cuban and Latin musical elements that enrich the melody, rhythm, and dynamism of his playing, and the richness of the tone itself.
A revolutionary on the guitar, Browell, whose playing and compositions continue to influence many guitarists today and show new possibilities for future generations of musicians.